PERATURAN PERTANDINGAN
LIGA SEPAK TAKRAW 1M1S
KPM BAWAH 16 TAHUN
1. NAMA
PERTANDINGAN
1.1 Pertandingan sepaktakraw antara REGU
ini akan dikenali sebagai
LIGA SEPAK TAKRAW 1M1S KPM
BAWAH 16 TAHUN.
2. UNDANG – UNDANG PERMAINAN
2.1 Pertandingan ini dijalankan mengikut undang-undang ISTAF ( Gabungan Sepaktakraw Antarabangsa ),
Persatuan Sepaktakraw Malaysia (PSM) dan peraturan Am Liga Sukan Kementerian
Pendidikan Malaysia yang dikuatkuasakan pada masa ini.
2.2 Perkara-Perkara Batal
2.2.1 Pihak Sepak Mula
2.2.1.1
Apit yang membuat campakan, memain-mainkan bola (menghempas, mencampak dan lain - lain cara) selepas
pengadil mengumumkan mata.
2.2.1.2 Mana - mana Apit mengangkat kaki atau memijak
garisan, garisan tengah atau melintasi atau menyentuh jaring semasa membuat
campakan untuk servis.
2.2.1.3 Tekong (server) melompat semasa melakukan
sepak mula atau kaki memijak garisan bulatan sepak mula sebelum atau semasa
melakukan sepak mula.
2.2.1.4 Tekong (server) tidak menyepak bola yang
dicampak
kepadanya.
2.2.1.5
Bola menyentuh pemain regunya terlebih dahulu sebelum melepasi ke gelanggang
lawan.
2.2.1.6 Bola melintasi jaring tetapi jatuh di luar
gelanggang.
2.2.1.7 Bola tidak melepasi gelanggang lawan.
2.2.1.8 Pemain menggunakan tangan atau lain - lain
bahagian tangan semasa melakukan sepakan walaupun tangan tidak menyentuh bola
tetapi menyentuh lain objek bagi membantu melakukannya.
2.2.1.9
Apit yang membuat campakan, mencampakkan bola sebelum Pengadil mengumumkan mata
buat kali kedua.
2.3 Pihak Sepak Mula Dan Penerima Sepak Mula.
2.3.1
Melakukan tingkah-laku yang boleh menganggu, membuat bising atau menengking
pihak lawan.
2.4 Kedua-dua Pihak Semasa Permainan
2.4.1 Mana-mana pemain menyentuh bola di kawasan
pihak lawan.
2.4.2
Mana-mana bahagian anggota pemain memasuki kawasan gelanggang lawan sama ada di
atas atau di bawah jaring kecuali semasa 'follow-through'.
2.4.3 Memainkan bola melebihi tiga kali berturutan.
2.4.4 Bola menyentuh tangan.
2.4.5
Memberhentikan atau mengepit bola di bawah tangan / lengan antara kedua - dua
paha / kaki atau badan.
2.4.6 Sebarang anggota atau peralatan pemain
seperti kasut, jersi, pelilit kepala dan lain-lain menyentuh jaring, tiang,
kerusi pengadil atau jatuh ke kawasan gelanggang lawan.
2.4.7 Bola terkena siling, bumbung, dinding atau
lain-lain benda.
2.4.8
Mana-mana pemain memegang atau menyentuh objek bagi membantu melakukan sepakan.
2.5 Rehat (Time-Out)
2.5.1 Setiap Regu berhak meminta satu minit rehat
(time out) sekali untuk setiap set. Rehat boleh diminta oleh Pengurus pasukan
atau Jurulatih semasa bola tidak berada dalam permainan. Cuma 4 orang pemain
sahaja bagi setiap regu dibenarkan berada di belakang garisan gelanggang semasa
satu minit rehat. Tidak ada lagi rehat yang diberi secara automatik.
2.5.2 5 orang iaitu 3 pemain dan dua yang lain
berpakaian kemas serta berlainan daripada pemain.
2.6 Pakaian
2.6.1 Semua pasukan mesti memakai jersi yang
disediakan oleh pihak penaja sepanjang liga dijalankan.
2.6.2 Semua jersi hendaklah mempunyai nombor di
bahagian depan (10 cm) dan belakang (19 cm)
2.6.3 Setiap pemain hendaklah memakai nombor yang
sama sepanjang kejohanan.
2.6.4 Hanya jersi bernombor 1 hingga 8 sahaja yang
dibenarkan dalam kejohanan ini.
2.7 Bola / alatan
10.1 Bola yang digunakan ialah :
MARATHON (MT 908/909)
2.8 Spesifikasi Gelanggang
2.8.1 Gelanggang
2.8.1.1 Luas gelanggang adalah 13.4 m x 6.1 m,
bebas dari
sebarang
rintangan sehingga 8 m tinggi dari permukaan
lantai
gelanggang. Lebar semua garisan gelanggang tidak
melebihi
0.04 m diukur ke dalam dari penjuru ukuran
gelanggang.
2.8.2 Garisan Tengah
2.8.2.1 Garisan tengah selebar 0.02 m membahagikan
gelanggang
kepada dua bahagian yang sama
besar.
2.8.3 Garisan Suku Bulatan
2.8.3.1 Garisan Suku Bulatan hendaklah digaris dari
garisan tepi ke
garisan tengah berukuran jejari
0.9 m.
2.8.4 Bulatan Sepak Mula
2.8.4.1 Bulatan Sepak Mula berjejari 0.3 m
hendaklah digariskan di
tengah-tengah kiri
dan kanan petak gelanggang, di mana
hendaklah 2.45 m dari garisan
belakang gelanggang dan
3.05 m dari garisan tepi
gelanggang. Garisan 0.04 m lebar
ini hendaklah diukur dan digaris menghala keluar dan
jejarinya
0.3 m.
2.8.5 Kawasan Bebas
2.8.5.1 Gelanggang hendaklah
bebas daripada halangan sejauh
3.0 m daripada tepi garisan.
2.8.6 Tiang
2.8.6.1 Ketinggian tiang ialah 1.55 m (1.45 m
untuk Bawah 11
Tahun) diukur dari
permukaan gelanggang dan ianya
hendaklah teguh dan kukuh untuk
regangan jaring. Jejarinya
tidak melebihi 0.04 m. Kedudukan
tiang-tiang hendaklah
didirikan 0.3 m jaraknya dari
garisan tepi dan sebaris dengan
garisan tengah gelanggang.
2.8.7
Jaring
2.8.7.1
Jaring hendaklah diperbuat daripada nylon yang halus dan
siratnya berukuran diantara 0.06
m hingga 0.08 m.
2.8.7.2
Lebar jaring adalah 0.7 m dan panjang jaring tidak kurang
daripada 6.10 m dan selari dengan
garisan tengah
gelanggang.
2.8.7.3 Di
kedua-dua hujung jaring dilekatkan pita 0.05 m sebagai
sempadan dari atas ke bawah dan
kedudukannya sebaris
menegak dengan garisan tepi.
2.8.7.4 Di
bahagian atas dan bawah jaring hendaklah dilapik dengan
pita 0.05 m yang diperkuat dengan
benang atau nylon. Pita
berfungsi sebagai pengampu tali
regangan di atas paras
tiang.
2.8.7.5
Ketinggian jaring di bahagian tengah adalah 1.52 m untuk
Lelaki ( Bawah 14 dan 16 tahun
) dan 1.42 m untuk bawah
11 tahun manakala di bahagian tiang
adalah 1.55 m ( Bawah
14 dan 16 tahun ) untuk lelaki dan 1.45 m untuk bawah 11
tahun.
2.9 Menarik diri / menyerah kalah
2.9.1 Regu yang mengesahkan persetujuan mengambil
bahagian tidak dibenarkan menarik diri. Surat tunjuk sebab akan dikeluarkan
kepada pasukan/regu tersebut sekiranya melanggar Peraturan ini.
2.9.2
Sekiranya ada regu menarik diri atau menyerah kalah dengan sengaja daripada
pertandingan, semua keputusan pertandingan yang dimainkan oleh regu itu akan
dibatalkan. Pasukan tersebut tidak dibenarkan menyertai perlawanan seterusnya
dan tindakan tatatertib akan diambil oleh Jawatankuasa Tatatertib Liga Sepaktakraw 1M1S B16 Kementerian Pendidikan Malaysia ke atas regu berkenaan.
2.10 Bantahan / Rayuan
2.10.1 Jawatankuasa Pengelola hendaklah membentuk
satu badan Jemaah Bantahan dan Juri Rayuan ( jika berlaku bantahan ) yang
mengandungi LIMA orang anggota yang terdiri daripada : -
I) Pengerusi - Pengerusi
Jawatankuasa Pengelola.
II) Setiausaha - Setiausaha
Jawatankuasa Pengelola.
III) Ahli-ahli - Tiga
orang ahli yang tidak berpihak mana- mana pasukan ( berkecuali ) :-
a) pengurus pasukan
b) Jurulatih
2.10.2 Semua bantahan atau rayuan hendaklah dibuat
dan dikemukakan oleh Pengurus Pasukan sahaja secara bertulis kepada Jemaah Juri
Rayuan tidak lewat daripada 1 jam ( 60 minit ) selepas perlawanan itu tamat.
2.10.2 Segala masalah berkaitan dengan kelayakan
(status) peserta atau sesuatu perlawanan yang tidak dapat diselesaikan dengan
memuaskan sebelum pertandingan bermula, maka pasukan itu boleh mengambil
bahagian di bawah bantahan (under protes) dan perkara tersebut hendaklah
diselesaikan 1 jam selepas menerima bantahan rasmi.
2.10.3 Setiap bantahan / rayuan hendaklah disertakan
dengan wang tunai RM 150 ( SATU RATUS LIMA PULUH RINGGIT MALAYSIA ).
2.10.4 Wang bantahan ini akan lupus jika bantahan
ini didapati tidak wajar dan tidak berasas.
2.10.5 Keputusan Juri Rayuan Jawatankuasa Pengelola
Kejohanan akan dibuat secara bertulis
serta dimaklumkan kepada yang berkenaan dan keputusan adalah muktamad.
2.10.6 Sebarang keputusan yang diambil oleh Jemaah
Juri Rayuan / Bantahan tidak boleh
dibawa kemana-mana Mahkamah.
2.11 Jawatankuasa Tatatertib
2.11.1 Jawatankuasa Pengelola adalah dikehendaki
membentuk satu Jawatankuasa Tatatertib bagi sesuatu pertandingan.
2.11.2 Jawatankuasa Tatatertib akan bersidang seberapa
segera yang boleh setelah menerima laporan daripada pengadil atau pegawai
pertandingan untuk disampaikan dan membuat keputusan.
2.12 Jemaah Juri Rayuan
2.12.1 Jemaah Juri Rayuan akan bersidang dalam masa 2
jam setelah menerima bantahan / rayuan yang telah dibuat oleh pasukan dan akan
menyampaikan keputusannya kepada Jawatankuasa Pengelola untuk diumumkan.
3. JENIS PERTANDINGAN
Pertandingan ini mengandungi pertandingan antara regu sahaja yang
melibatkan kategori umur bawah 16 tahun sahaja.
4. PENYERTAAN
4.1 Semua Sekolah Sukan Negeri (SSN) / Sekolah Sukan Malaysia (SSM) diwajibkan
menghantar pasukan ke kejohanan ini.
5. PENDAFTARAN PEMAIN DAN PEMBENTUKAN
PASUKAN
5.1 Setiap Sekolah Sukan Negeri (SSN) / Sekolah Sukan Malaysia
(SSM) hanya dibenarkan menghantar satu (1 ) regu sahaja.
5.2 Setiap Sekolah Sukan Negeri (SSN) / Sekolah Sukan Malaysia
(SSM) dibenarkan mendaftarkan seramai
lapan (8) orang pemain dalam kejohanan ini. Setiap sirkit akan di wakili oleh
empat (5) pemain.
5.3 Setiap Sekolah Sukan Negeri (SSN) / Sekolah Sukan Malaysia
(SSM) hendaklah mendaftarkan terdiri
daripada:-
Pengurus/Jurulatih Pasukan 1
orang
Pemain 8
orang ( Bawa 5 setiap sirkit )
Pengadil 1
orang
_______
10 orang
=======
5.4 Setiap pemain WAJIB membawa kad pengenalan asal semasa
kejohanan di setiap sirkit dijalankan.
5.5 Pemeriksaan kad pengenalan asal akan dibuat semasa pendaftaran
pemain sebelum pertandingan bermula oleh Pengadil Rasmi Kejohanan.
5.6 Pertukaran hanya
berdasarkan sebab-sebab berikut:
5.6.1 Kecederaan – Disahkan oleh
doktor.
5.6.2 Berpindah/berhenti/tindakan
disiplin oleh sekolah – Disahkan
oleh Pengetua.
5.7 Pemain yang telah didaftarkan dan telah bermain di Sirkit 1
tidak dibenarkan mewakili pasukan lain sepanjang musim tahun semasa.
6. HAD UMUR
6.1 Semua pemain mestilah berumur bawah 16 tahun pada 1 Januari tahun semasa.
7. SISTEM PERTANDINGAN
7.1 Pertandingan Liga
Sepaktakraw KPM – Marathon – MESUMA ini akan dijalankan dalam lima ( 3 )
sirkit.
7.2 Semua pertandingan ini
akan dikelolakan oleh Jabatan Pendidikan Negeri yang dipilih .
7.3 Pertandingan ini akan dijalankan secara Liga.
8. MENENTUKAN KEPUTUSAN
8.1 Regu yang mendapat mata tertinggi dikira sebagai pemenang
pertama, manakala yang mendapat mata kedua tertinggi akan dikira sebagai
pemenang kedua.
8.2 Regu yang menang akan mendapat 2 mata dan kalah 0 mata.
8.3 Sekiranya setelah selesai semua perlawanan, jika terdapat mata
yang diperolehi sama oleh 2 regu atau lebih maka kedudukannya akan ditentukan
mengikut tertib berikut :-
8.3.1 Kiraan perbezaan pusingan (Difference) daripada jumlah
pusingan menang yang diperolehi oleh berkenaan.
8.3.2 Kiraan perbezaan angka – angka mata daripada jumlah yang
diperolehi oleh regu berkenaan.
8.4 Sekiranya dengan kaedah di atas kedudukan seri masih berlaku
maka kaedah berikut akan dilakukan.
8.4.1 Jika 2 regu sahaja terlibat maka regu yang telah mengalahkan
lawannya dikira menang.
8.4.2 Jika 2 atau lebih regu terlibat maka keputusan muktamad akan
ditentukan dengan perlawanan semula dalam liga satu pusingan dengan kiraan 15
mata sahaja.
8.5 Setiap regu hendaklah bersanggupan bertanding lebih dari satu
perlawanan dalam sehari. Jika dijadualkan, maka tempoh rehat 30 minit akan
diberi antara perlawanan tersebut.
8.6 Mata akan diberikan kepada semua regu bagi setiap sirkit
mengikut tahap pencapaian.
8.7 Johan, Naib johan, ketiga dan seterusnya hanya dapat
ditentukan pada sirkit akhir setelah jumlah mata terkumpul dikira.
9. SISTEM KIRAAN MATA
9.1 Sistem kiraan mata dua puluh satu (21) akan diguna pakai dalam
kejohanan ini.
9.2 Setiap set dimenangi oleh regu yang
mendapat mata dua puluh satu (21) dengan kelebihan minimum dua (2) mata. Bila
terikat mata 20-20, set tersebut dimenangi apabila mana-mana regu mendapat
kelebihan dua (2) mata atau mana-mana regu mencapai mata dua puluh lima (25)
(yang mana dahulu).
Apabila regu terikat mata 20-20,
maka pengadil akan membuat pengumuman 'lanjutan mata 25'.
9.3 Setiap perlawanan dijalankan dalam 3 set
(best of 3-set) dua minit rehat antaranya dan regu yang memenangi 2 set
terdahulu daripada 3 set dikira memenangi perlawanan. Set akan dikenali dengan
set pertama, kedua dan ketiga.
9.4 Dalam set ketiga, tukar petak gelanggang akan dilakukan apabila
satu regu mendapat mata 11.
10. PEGAWAI PERTANDINGAN DAN
PEMBANTU TEKNIKAL
10.1 Semua pasukan dikehendaki membawa seorang (1) Pengadil yang
bertauliah (KEBANGSAAN) dan bergilir-gilir bagi setiap sirkit.
10.2 Semua Penjaga Garisan yang akan bertugas mestilah daripada murid
yang dilantik oleh JPN pengelola selaku tuan rumah.
10.3 Pegawai Teknikal dan Pembantu Teknikal yang akan bertugas akan
dilantik oleh Jawatankuasa Pengelola.
10.4 Segala keputusan yang telah dibuat oleh Pengadil berkaitan
Undang-Undang Permainan adalah muktamad.
11. JADUAL DAN TEMPAT
PERTANDINGAN
11.1 Jadual dan takwim pertandingan tahun semasa disediakan
Jawatankuasa Pengelola.
11.2 Jadual pertandingan yang telah ditetapkan oleh Jawatankuasa
Pengelola adalah muktamad.
12. MEMULAKAN PERTANDINGAN / PERLAWANAN
12.1 Sebelum permainan dimulakan, Pengadil akan
membuat undian dengan kehadiran kedua-dua ketua regu. Ketua regu yang memenangi
undian akan memilih sama ada (i) Sepak Mula atau (ii) Petak gelanggang. Regu
yang kalah undian hendaklah memilih baki pilihan Regu yang menang undian.
Kedua-dua Regu hendaklah mematuhi keputusan Pengadil.
12.2 Regu yang memenagi undian akan memulakan
’Warm-up” selama 2 minit dan diikuti oleh regu yang satu lagi. Hanya 5 orang
sahaja yang dibenarkan bergerak bebas di dalam gelanggang dengan menggunakan
bola rasmi.
12.3 Perlawanan dikendalikan oleh seorang Pengadil
(berada di salah satu hujung Jaring), seorang Pembantu Pengadil (berada
bertentangan dengan Pengadil), seorang Pengadil Rasmi (berada di belakang
Pengadil), seorang Pengadil Garisan dipenjuru belakang garisan gelanggang
sebelah kanan Pengadil dan seorang lagi Pengadil Garisan di penjuru belakang
garisan gelanggang sebelah kanan Pembantu Pengadil. Pengadil akan dibantu oleh
Pengadil Rasmi bagi memantau keadaan di luar gelanggang.
Regu melakukan sepak mula
(servis) akan melakukan tiga (3) kali sepakan berturut-turut dan disambung oleh
pihak lawan tiga (3) sepakan berturut-turut. Pertukaran sepak bergilir-gilir
selepas tiga (3) mata, tanpa mengira mana pihak yang mendapat mata. Pada mata dius (bila
kedua-dua regu pada mata 20-20) servis akan bertukar pada setiap mata. Regu
yang menerima servis akan melakukan servis pada set seterusnya. Tukar petak
sebelum memulakan setiap set.
12.4
Campakan hendaklah dilakukan oleh apit
setelah Pengadil mengumumkan mata. Sekiranya apit membuat campakan sebelum
Pengadil mengumumkan mata, maka campakan semula hendaklah dilakukan oleh apit
dan amaran lisan akan diberi oleh Pengadil kepada pemain tersebut. Jika pemain
masih melakukan kesalahan yang sama maka campakan itu dianggap batal.
12.5
Sebaik sahaja tekong melakukan sepak
mula, semua pemain bebas bergerak di dalam gelanggang masing-masing.
12.6
Sepak mula diakui sah jika bola
melepasi atas jaring sama ada menyentuh jaring atau pun tidak, melalui antara
dua pita sempadan dan jatuh ke dalam gelanggang pasukan lawan.
13. PENGGANTIAN / PERTUKARAN PEMAIN
13.1
Gantian pemain boleh dibenarkan pada
bila-bila masa dengan permintaan Pengurus Pasukan / Jurulatih Rasmi kepada
Pengadil semasa bola tidak di dalam permainan.
13.2 Pengurus/jurulatih hanya perlu menyerahkan
kad Gantian pemain kepada pengadil untuk melakukan pertukaran pemain. 2 keping Kad Gantian akan dibekalkan kepada setiap
pengurus/jurulatih bagi setiap set semasa pertandingan.
13.2
Setiap regu boleh menamakan 2 orang
pemain simpanan bagi setiap perlawanan di samping 3 pemain yang sedia ada.
Setiap Regu dibenarkan membuat maksimum dua (2) kali pertukaran bagi setiap
set. Semua pertukaran pemain hendaklah mendapat kebenaran daripada Pengadil
rasmi dan pertukaran hendaklah dilakukan di tepi gelanggang di mana Pengadil
bertugas nampak semasa pertukaran pemain dilakukan. Pertukaran pemain boleh
dilakukan apabila antara kiraan mata telah dijalankan atau semasa permulaan
set. Satu (1) atau lebih pertukaran pemain boleh dilakukan dalam masa yang sama.
Jika Regu memulakan set dengan pemain yang berbeza dari set yang sebelumnya,
maka dianggap pertukaran telah dilakukan untuk set yang baru.
13.3 Setiap regu dibenarkan membuat pertukaran
pemain atas sebab kecederaan. Sekiranya kedua-dua pertukaran pemain belum
dilakukan di dalam set tersebut. Jika kedua-dua pertukaran pemain telah
dilakukan, maka perlawanan dihentikan dan regu ini dianggap kalah.
13.4 Mana-mana regu yang mempunyai kurang daripada
3 pemain tidak dibenarkan meneruskan perlawanan dan dianggap kalah.
13.5 Jika pemain diperintah keluar gelanggang
(dikenakan kad merah) maka regu tersebut dibenarkan membuat pertukaran pemain
sekiranya kedua-dua pertukaran masih belum dilakukan di dalam set tersebut.
Jika kedua-dua pertukaran telah dilakukan dalam set tersebut, maka perlawanan
akan ditamatkan dan regu pemain yang dikenakan kad merah dianggap kalah.
14. HADIAH (di sediakan oleh
Syarikat Mesuma Sdn Bhd)
14.1 Hadiah-hadiah akan disediakan oleh pihak
pengelola bagi tempat Pertama hingga keempat.
14.2 Hadiah-hadiah
berupa wang tunai adalah seperti berikut:-
PERTAMA
|
KEDUA
|
KETIGA
|
KEEMPAT
|
RM500.00
|
RM300.00
|
RM200.00
|
RM200.00
|
14.3 Hadiah individu akan disediakan bagi Tekong, Apit Kanan dan Apit
Kiri terbaik Liga.
No comments:
Post a Comment